مبتدا و خبر

در سه مورد لازم است اسم مقدم مبتدا و اسم مؤخر خبر واقع شود:

1-  هر دو اسم معرفه باشند:

الف)خواه از نظر رتبه مساوی باشند، مانند:

اللهّ رَبُّنا : در اين مثال  «الله » معرفه اسم علم و «ربّ» به ضمير اضافه شده و اسم مضاف به ضمير از نظر رتبه مساوی با اسم علم است .

ب)خواه از نظر رتبه مساوی نباشند،مانند:

زيدٌ الفاضلُ

الفاضلُ زيدٌ

«زيدٌ» معرفه اسم علم اعرف از اسم مشتق معرفه به «ال» الفاضل است.

(ناگفته نماند که اسم علم و اسم مشتق  معرفه به «ال» از نظررتبه مساوی هستند .)

دو رأی ديگر وجود دارد:

الف)جايز است هر کدام را مبتدا و خبر محسوب نمود، خواه در رتبه مساوی و خواه مختلف باشند.

ب)اسم مشتق خبر هرچند مقدم شود و اسم جامد مبتدا گرچه مؤخر گردد.

مانند: القائمُ زيدٌ

ملاک و معيارمبتدا بودن اسم ، دو چيز می تواند باشد :

الف)أعرف بودن اسم ، گرچه مؤخر گردد، همانند :

« الفاضلُ زيدٌ »

ب)معلوم بودن آن در نزد مخاطب گرچه غير اعرف باشد، همانند:

مَنِ القائمُ ؟در جواب می گوييم  زيدٌ القائمُ

 القائمُ : مبتدا زيرا نزد مخاطب معلوم است ، اگرچه مؤخر است.

2-  هرد اسم نکره وصلاحيت مبتدا بودن را داشته باشند،مانند

أَفضَلُ مِنکَ أَفضَلُ مِنِّی

أَفضَلُ :نکره مسوّغه است که به واسطه عمل نمودن در مجرور تخصيص يافته است.

3-  دو اسم از نظر معرفه و نکره يکسان نباشند:

الف)اولی معرفه دومی نکره باشد اسم اول مبتدا و اسم دوم خبر است، مانند:

زيدٌ قائمٌ

ب)اولی نکره و مجوز و مسوّغ ابتدائيت نداشته باشد و دومی معرفه ، اولی خبر و دومی مبتداست:

خزٌّ ثَوبُکَ

ذَهَبٌ خاتمُکَ

ج)اولی نکره ولی مجوز ابتدائيت داشته باشد رأی جمهور اين است که اولی خبر و دومی «اسم معرفه» مبتداست اما جناب سيبويه اسم نکره را مبتدا و اسم دوم را خبر دانسته اند،مانند:

کَمْ مالُکَ؟

خيرٌ منکَ زيدٌ

حَسبُنا اللهُ