فاعل

اسمی مرفوع است که فعل تام معلوم و يا شبه فعل بر آن مقدم شود.

نحوه تشخيص فاعل:

الف)بعداز فعل می آيد .

ب)مرفوع است.

ج)درجواب «چه کسی يا چه چيزی»  می آيد.

جَـــــاءَ الرَّبيعُ : بهار آمد.

جَاءَ:فعل   الرَّبيعُ : فاعل و مرفوع 

نکته: عامل فاعل تنها فعل نمي باشد . بلکه شبه فعل « اسم فاعل ، صفت مشبه ، مصدر، اسم فعل » نيز مي تواند فاعل بگيرد:

الف) اسم فاعل :

علِيٌّ قائِمٌ أَبُوهُ:

أَبُو: فاعل و مرفوع که شبه فعل «اسم فاعل قَائِمٌ» بر آن مقدم شده است.

أَنتَ راکِبٌ أَبُـوکَ هذهِ السيارة

أَبُـو:  فاعل و مرفوع که شبه فعل «اسم فاعل راکبٌ » بر آن مقدم شده است. 

ب)مصدر ، مانند:

«عَجِبتُ مِن إِهانَتِکَ صَدِقَکَ » يعنی : « عَجبتُ مِن أَنَّکَ أَهِنتَ صَدِيقَکَ»

ضمير «کَ» که شبه فعل «مصدر إهانَة » بر آن مقدم شده است.

گاهي ممکن است شبه فعل به فاعل خود اضافه شود:

ألا تُحِبُّونَ غُفرانَ اللهِ لَکُم 

ج)صفت مشبهة:

المَدِينَةُ نَظِيفَةٌ شَوَارِعُها:

شوارِع: فاعل و مرفوع که شبه فعل « نَظِيفَةٌ » بر آن مقدم شده است.

د)اسم فعل ، مانند :

هَيهَاتَ سَعِيدٌ : سعيد دور شد.

سَعيدٌ : فاعل و مرفوع که شبه فعل « هَيهاتَ » بر آن مقدم شده است.

هرگاه اسم فاعل از فعل متعدي ساخته شود علاوه بر فاعل به مفعول هم نياز دارد:

رَأيتُ الطفلَ آکِلاً لَبـَنَـهُ  

فأدعُوا اللهَ مُخلِصِينَ لَهُ الدِّينَ

صفت مشبهة : چون از فعل لازم ساخته مي شود فقط به فاعل نياز دارد وگاهي به فاعل خود اضافه مي شود:

أَنتَ حَسَنَةٌ أَخـلاقُـکَ

مَيِّز العبارة التي لَيسَ عامل الفاعل فعلاً:

1)أَنزَلَ اللهُ القُرآنَ علی رَسُولِهِ        

 2)هذا الْمُعَلِّمُ حَسَنٌ تَدريسُهُ

3)لَم يُعطِ هذا البخيلُ الفقيرَ حَقَّهُ      

 4)إِصبِرُوا علی المصائبِ أَيُّها المؤمنونَ  

شرايط فاعل:

1)فعل بر فاعل مقدم شود زيرا اگر فعل مُؤخر از اسم باشد ،در اين صورت آن اسم مبتدا است،مانند:

المُعَلِّمُ جَاءَ :

المعَلِّمُ : مبتدا و مرفوع است.

2)فعل تام باشد ،زيرا اسم مرفوع بعد از افعال ناقصه ، اسم آنها ناميده مي شود ،مانند:

کانَ اللهُ عالِماً:

اللهُ :اسم کان و مرفوع

3)فعل معلوم باشد ،زيرا اسم بعد از فعل مجهول نايب فاعل خوانده می شود، مانند:

کُتِبَ الدّرسُ :

الدّرسُ: نايب فاعل و مرفوع است.

انواع فاعل

1- اسم ظاهر :

فاعلی که صريح و معين باشديعنی کلمه ی جداگانه و مستقل بعد ازفعل بيايد.:

جَلَسَ سَعيدٌ              جَاءَ الذئبُ          نَزَلَ الْمَطَرُ

عَيِّن الفاعلَ فی الآيةِ الکريمةِ؟

« يَسأَلُهُ مَن فی السماواتِ و الأرضِ»

1)السماوات               2)ضمير «هُ »   

 3) ضمير «هُوَ»مستتر     4)مَن

2- ضميربارز:( ا – و – ن – تَ – تما – تُم – تِ – تُنَّ– تُ – نا – ی )

﴿ که همراه صرف فعل در فعل وجود دارند .﴾

ذَهَبَـا  ، ذَهَبُـوا ، ذَهَبـتَ.....

ما هُو الفاعل فی العبارةِ التاليّةِ؟

« يَا مريمُ أُکتُبِـی دَرسَکِ » 

1) مريمُ  2)« ی »   3) کِ    4)أنتِ مستتر

3- ضمير مستتر :   

 صيغه های «1 ، 4 ، 7 ، 13، 14»

   «هوَ، هی ، أنتَ ، أنا ، نحنُ»

﴿ الطالبُ دَرَسَ « يَدرُسُ» ﴾

(دَرَسَ فعل ، هُو مستتر فاعل محلاً مرفوع )  

فاعل در جمله « العاقلُ مَن وَعَظَتْهُ الأيامُ » کدام است؟ 

1) العاقلُ     2) الأيامُ       3)« هُ »          4)ت               

 الطالبَةُ دَرَسَتْ « تَدرُسُ»

(دَرَسَتْ  ، هیَ مستتر فاعل محلاً مرفوع )

)مَيِّز الفاعلَ فی العبارةِ التاليَّة:

« مُعَلِّمَتِـی أَخَذَتْنِـی الی الْمَکتَبَةِ »

1)ضمير«هِی»             2)مُعلمة  

  3)ضمير «ی»         4) ضمير «ت»

فاعل در عبارت« أَخَذَتْـنِـي الغَفلَةُ» چيست؟

1) ـي   2) الغَفلَةُ    3)تْ        4)هی مستتر

تذکر: فاعل در دو صيغه مفرد مذکر و مؤنث غايب جايز الإستتار است.    

ذَهَبَ علیٌّ «عَلِيٌّ : فاعل ومرفوع اسم ظاهر»

 عَلیٌّ ذَهَبَ « هُو ضمير مستتر فاعل»

دقت کنيد: اگر اسم مفرد مذکر بر فعل مقدم شود فاعل ضمير مستتر « هُو» می باشد.

ذَهَبَت فاطمةُ «فاطمة :فاعل و مرفوع اسم ظاهر» 

فاطمةُ ذَهَبَت « هِيَ ضمير مستتر فاعل »

دقت کنيد: اگر اسم مفرد مؤنث بر فعل مقدم شود فاعل ضمير مستتر « هِي» می باشد.

تست:در کدام گزينه ضمير جايز الإستتار است؟ 

 1) أُکتُبْ   2)أُکتُبُ   3)نَکتُبُ     4)يَکتُبُ

*اگر فعل مضارع يا امر مفرد مذکر مخاطب باشد فاعل ضمير مستتر «أنتَ» می باشد«واجب الإستتار»:

فعل مضارع                                             

أَينَ تَذهَبُ؟ « أنتَ مستتر فاعل محلاً مرفوع »

فعل امر

 أَکْمِلْ الفراغَ « أنتَ مستتر فاعل محلاً مرفوع »

إِبتَسِمْ يا أَخِـی « أنتَ مستتر فاعل محلاً مرفوع » 

تست:فَاعِل «إسمَعْ» در عبارت « إِسمَعْ کَلامِـی و إِمشِ مَعِـی » کدام است؟

1)أَنتَ        2) أَنتِ        3) هُوَ     4) هیَ

*اگر فعل مضارع و متکلم وحده باشد فاعل ضمير مستتر «أنا» می باشد«واجب الإستتار»: 

أَذهَبُ « أنا مستتر فاعل محلاً مرفوع »

در کدام گزينه فاعل ضمير مستتر « أنا» می باشد:

1) أَرسَلتُ صَديقِـی الی المکتبةِ              

 2) أُرسَلُ الی صَديقی فی المکتبةِ

3) أَرسَلَ رَسَالَةً الی صَديقِهِ                    

4) أُرسِلُ رَسالةً الی صَديقی

*اگر فعل مضارع و متکلم مع الغير باشد فاعل ضمير مستتر «نَحنُ» می باشد«واجب الإستتار»:

نَذهَبُ « نَحنُ مستتر فاعل محلاً مرفوع »

ما هُو الفاعل فی العبارة ؟«  إِيَّاکَ نَستَعِينُ » :

 1)ضميرمستتر هُوَ       2)ضمير مستترنَحنُ   

 3)کَ                      4) إِيّاکَ  

تذکر: اگر فاعل ضمير باشد اعراب آن محلی است چون ضماير مبنی هستند.

نکته: ممکن است بعد از افعالي که فاعل آنها ضمير مستتر يا بارز است ضمير منفصل مرفوعي بيايد.بايد دقت کنيم که اين ضمير براي تأکيد آمده است و فاعل نمي باشد:

يا آدَمُ أُسکُنْ أَنتَ و زَوجُکَ الجنّةَ

فاعل فعل « أُسکُنْ» أَنتَ مستتر است.  

أُعبُدُوا أَنتُم رَبَّکُم

فاعل فعل « أُعبُدُوا» واو ضمير بارز است.

نکته: در برخي افعال ممکن است حرفي ديده شود که با ضمير بارز يکسان است بايد دقت کنيم که براي تشخيص «ضمير بارز بودن» يا «جزء حروف اصلي بودن فعل » اين حروف را جزء حروف اصلي فعل در نظر بگيريم پس اگر جزء حروف اصلي فعل باشد فاعل نيست. مانند:

أَدعُو « أنا مستتر فاعل »   أَمُوتُ « أنا مستتر فاعل »  

 إِيَّاکَ نَستَعينُ « نحنُ مستتر فاعل»

فعل غايب در اول جمله به صورت مفرد بکار مي رود حتّی اگر فاعل اسم ظاهر «مثنی يا جمع » باشد و فقط فعل و فاعل در اين حالت از نظر جنس باهم مطابقت مي کنند:

نَجَحَ الْمُؤمِنُ ، نَجَحَ الْمُؤمِنَانِ ، نَجَحَ الْمُؤمِنُونَ ،

نَجَحَتْ الْمُؤمِنَةُ ، نَجَحَتْ الْمُؤمِنَتَانِ ، نَجَحَتْ الْمُؤمِنَاتُ

*امّا فعل از نظر جنس و عدد با اسم قبل از خود مطابقت می کند:

الْمُؤمِنُ نَجَحَ ، الْمُؤمِنَانِ نَجَحَا ، الْمُؤمِنُونَ نَجَحُوا  

الْمُؤمِنَةُ نَجَحَتْ ، الْمُؤمِنَتَانِ نَجَحَتَا، الْمُؤمِنَاتُ نَجَحْنَ

کدام گزينه صحيح نيست؟

1)إِنکَسَرَتْ الزُّجاجاتُ    2) الزُّجاجاتُ إِنکَسَرَتْ   

3)تَقَدَّمَتْ التلميذاتُ       4) التلميذاتُ تَقَدَّمَتْ 

اگر جار و مجرو يا ظرف يا مفعولٌ به ، قبل از فعل بيايد جمله فعليه است نه اسميه:

 سَعيداً أَکرَمْتُ  ، تَحتَ الشَّجَرَةِ جَلَستُ  ،   فی البيتِ جَلَستُ

مَيِّز الجملة الإسميّة؟ 

 1)إِيَّاکَ نَعبُدُ            2)هُناکَ جَلَستُ   

 3)رَجُلٌ يَدرُسُ            4)عليَّاً رأيتُ

عَيِّن الجملَةَ الإسميَّةَ:

1)أَکرِمْ الفقراءَ     2) أَفضَلُ الجُودِ بَذلُ المَوجودِ 

 3)الکتابَ قَرَأتَهُ   4)فی المدرسةِ طالعتُ الکتابَ

*در برخی از سؤالات تعداد فاعل ها پرسيده می شود در اين صورت افعال ناقصه و فعل های مجهول را کنار می گذاريم:

کَانَ الأعداءُ قَتَلُوا الْمُجاهِدينَ فَاسْتُشْهِدَ الْمُجاهِدينَ :

« قَتَلُوا : فعل معلوم ، واو فاعل ضمير بارز »

*اگر فاعل اسم ظاهر مؤنث حقيقی و متصل به فعل باشد فعل به صورت مفرد مؤنث می آيد:

جَاءَتْ التلميذَةُ  ،   تَجلِسُ فاطمةُ

تَعَلَّمَت الفتاةُ« زن جوان ياد گرفت »

 تَنُوحُ الحمامةُ« کبوتر بانگ برمی آورد»

 *اگر فاعل اسم ظاهر و مؤنث مجازی باشد يا ميان فاعل و اسم مؤنث  فاصله باشد فعل به دوصورت مفرد مذکر و مؤنث صحيح است:

طَلَعَ «طَلَعَت » الشَّمسُ

سَافَرَ «سَافَرَتْ» اليومَ مَريَمُ

عَاشَ « يَعيشُ » علی الوساخِ الذبابةُ    

عَاشَتْ « تَعيشُ » علی الوساخِ الذبابةُ

تذکر: هرگاه ميان فعل و فاعل به وسيله « الاّ ، سوی ، غَير » فاصله گردد بهتر است فعل به صورت مذکر عنوان شود.

ماقامَ الاّ هِندٌ

هرگاه اسم مؤنث« حقيقی يا مجازی » قبل از فعل بيايد فعل به صورت مؤنث می آيد:

الشَّمسُ طَلَعَتْ 

الآرضُ داَرَتْ « تَدُورُ »              

  فاطمةُ ذَهَبَتْ « تَذهَبُ»

 الأَرنَبُ أَکَلَتْ « تَأکُلُ »

عَيِّن الخطأَ:

1)طَلَعَ الشَّمسُ و أنارَت الأرضَ  

 2)الأرضُ يَلبِسُ لباسَ الأخضَرِ في الرَّبيعِ

3)جاءَ اليومَ هذهِ الطالبةُ الی المکتبةِ  

 4)نارُ الإختلافِ إِشتَعَلَت بَينَ الْمُسلِمينَ

مَيِّز الخطأَ في العباراتِ التاليةِ:

1)خَرَجَ صَباحَ اليومَ مِن الْمدرَسَةِ مديرةٌ

 2) خَرَجَتْ صَباحَ اليومَ مِن الْمدرَسَةِ مديرةٌ 

3)مَريَمُ صباحَ اليومِ خرجَ مِن المدرسةِ       

 4) مَريَمُ صباحَ اليومِ خرجَت مِن  المدرسةِ

 *هرگاه فاعل جمع غير انسان باشد فعل به صورت مفرد مؤنث می آيد:

 نَضَجَتْ « تَنضِجُ» الْثِّمارُ 

إِنکَسَرَتْ الزُّجاجاتُ

*هرگاه فاعل مؤنث لفظی باشد فعل به صورت مذکر می آيد: 

 جَاءَ حَمزَةُ

هرگاه فاعل اسم ظاهر و ملحق به جمع سالم مانند « البنون ، البنات» يا جمع مکسرمانند «العلماء ، الجواری ،  النّياق» يا اسم جمع مانند  «النساء » يا شبه جمع  مانند « الشّجر» باشد الحاق تاء تأنيث و عدم الحاق آن هردو جايز است.

جاءَ « جاءَت» البنونَ

جاءَ « جاءَت»  البنات

جاءَ « جاءَت» العلماء

جاءَ « جاءَت» النساء

أَثمَرَ « أَثمرَت » الشّجرُ