فاعل و احکام آن در زبان عربی
فاعل
اسمی مرفوع است که فعل تام معلوم و يا شبه فعل بر آن مقدم شود.
نحوه تشخيص فاعل:
الف)بعداز فعل می آيد .
ب)مرفوع است.
ج)درجواب «چه کسی يا چه چيزی» می آيد.
جَـــــاءَ الرَّبيعُ : بهار آمد.
جَاءَ:فعل الرَّبيعُ : فاعل و مرفوع
نکته: عامل فاعل تنها فعل نمي باشد . بلکه شبه فعل « اسم فاعل ، صفت مشبه ، مصدر، اسم فعل » نيز مي تواند فاعل بگيرد:
الف) اسم فاعل :
علِيٌّ قائِمٌ أَبُوهُ:
أَبُو: فاعل و مرفوع که شبه فعل «اسم فاعل قَائِمٌ» بر آن مقدم شده است.
أَنتَ راکِبٌ أَبُـوکَ هذهِ السيارة
أَبُـو: فاعل و مرفوع که شبه فعل «اسم فاعل راکبٌ » بر آن مقدم شده است.
ب)مصدر ، مانند:
«عَجِبتُ مِن إِهانَتِکَ صَدِقَکَ » يعنی : « عَجبتُ مِن أَنَّکَ أَهِنتَ صَدِيقَکَ»
ضمير «کَ» که شبه فعل «مصدر إهانَة » بر آن مقدم شده است.
گاهي ممکن است شبه فعل به فاعل خود اضافه شود:
ألا تُحِبُّونَ غُفرانَ اللهِ لَکُم
ج)صفت مشبهة:
المَدِينَةُ نَظِيفَةٌ شَوَارِعُها:
شوارِع: فاعل و مرفوع که شبه فعل « نَظِيفَةٌ » بر آن مقدم شده است.
د)اسم فعل ، مانند :
هَيهَاتَ سَعِيدٌ : سعيد دور شد.
سَعيدٌ : فاعل و مرفوع که شبه فعل « هَيهاتَ » بر آن مقدم شده است.
هرگاه اسم فاعل از فعل متعدي ساخته شود علاوه بر فاعل به مفعول هم نياز دارد:
رَأيتُ الطفلَ آکِلاً لَبـَنَـهُ
فأدعُوا اللهَ مُخلِصِينَ لَهُ الدِّينَ
صفت مشبهة : چون از فعل لازم ساخته مي شود فقط به فاعل نياز دارد وگاهي به فاعل خود اضافه مي شود:
أَنتَ حَسَنَةٌ أَخـلاقُـکَ
مَيِّز العبارة التي لَيسَ عامل الفاعل فعلاً:
1)أَنزَلَ اللهُ القُرآنَ علی رَسُولِهِ
2)هذا الْمُعَلِّمُ حَسَنٌ تَدريسُهُ
3)لَم يُعطِ هذا البخيلُ الفقيرَ حَقَّهُ
4)إِصبِرُوا علی المصائبِ أَيُّها المؤمنونَ
شرايط فاعل:
1)فعل بر فاعل مقدم شود زيرا اگر فعل مُؤخر از اسم باشد ،در اين صورت آن اسم مبتدا است،مانند:
المُعَلِّمُ جَاءَ :
المعَلِّمُ : مبتدا و مرفوع است.
2)فعل تام باشد ،زيرا اسم مرفوع بعد از افعال ناقصه ، اسم آنها ناميده مي شود ،مانند:
کانَ اللهُ عالِماً:
اللهُ :اسم کان و مرفوع
3)فعل معلوم باشد ،زيرا اسم بعد از فعل مجهول نايب فاعل خوانده می شود، مانند:
کُتِبَ الدّرسُ :
الدّرسُ: نايب فاعل و مرفوع است.
انواع فاعل
1- اسم ظاهر :
فاعلی که صريح و معين باشديعنی کلمه ی جداگانه و مستقل بعد ازفعل بيايد.:
جَلَسَ سَعيدٌ جَاءَ الذئبُ نَزَلَ الْمَطَرُ
عَيِّن الفاعلَ فی الآيةِ الکريمةِ؟
« يَسأَلُهُ مَن فی السماواتِ و الأرضِ»
1)السماوات 2)ضمير «هُ »
3) ضمير «هُوَ»مستتر 4)مَن
2- ضميربارز:( ا – و – ن – تَ – تما – تُم – تِ – تُنَّ– تُ – نا – ی )
﴿ که همراه صرف فعل در فعل وجود دارند .﴾
ذَهَبَـا ، ذَهَبُـوا ، ذَهَبـتَ.....
ما هُو الفاعل فی العبارةِ التاليّةِ؟
« يَا مريمُ أُکتُبِـی دَرسَکِ »
1) مريمُ 2)« ی » 3) کِ 4)أنتِ مستتر
3- ضمير مستتر :
صيغه های «1 ، 4 ، 7 ، 13، 14»
«هوَ، هی ، أنتَ ، أنا ، نحنُ»
﴿ الطالبُ دَرَسَ « يَدرُسُ» ﴾
(دَرَسَ فعل ، هُو مستتر فاعل محلاً مرفوع )
فاعل در جمله « العاقلُ مَن وَعَظَتْهُ الأيامُ » کدام است؟
1) العاقلُ 2) الأيامُ 3)« هُ » 4)ت
الطالبَةُ دَرَسَتْ « تَدرُسُ»
(دَرَسَتْ ، هیَ مستتر فاعل محلاً مرفوع )
)مَيِّز الفاعلَ فی العبارةِ التاليَّة:
« مُعَلِّمَتِـی أَخَذَتْنِـی الی الْمَکتَبَةِ »
1)ضمير«هِی» 2)مُعلمة
3)ضمير «ی» 4) ضمير «ت»
فاعل در عبارت« أَخَذَتْـنِـي الغَفلَةُ» چيست؟
1) ـي 2) الغَفلَةُ 3)تْ 4)هی مستتر
تذکر: فاعل در دو صيغه مفرد مذکر و مؤنث غايب جايز الإستتار است.
ذَهَبَ علیٌّ «عَلِيٌّ : فاعل ومرفوع اسم ظاهر»
عَلیٌّ ذَهَبَ « هُو ضمير مستتر فاعل»
دقت کنيد: اگر اسم مفرد مذکر بر فعل مقدم شود فاعل ضمير مستتر « هُو» می باشد.
ذَهَبَت فاطمةُ «فاطمة :فاعل و مرفوع اسم ظاهر»
فاطمةُ ذَهَبَت « هِيَ ضمير مستتر فاعل »
دقت کنيد: اگر اسم مفرد مؤنث بر فعل مقدم شود فاعل ضمير مستتر « هِي» می باشد.
تست:در کدام گزينه ضمير جايز الإستتار است؟
1) أُکتُبْ 2)أُکتُبُ 3)نَکتُبُ 4)يَکتُبُ
*اگر فعل مضارع يا امر مفرد مذکر مخاطب باشد فاعل ضمير مستتر «أنتَ» می باشد«واجب الإستتار»:
فعل مضارع
أَينَ تَذهَبُ؟ « أنتَ مستتر فاعل محلاً مرفوع »
فعل امر
أَکْمِلْ الفراغَ « أنتَ مستتر فاعل محلاً مرفوع »
إِبتَسِمْ يا أَخِـی « أنتَ مستتر فاعل محلاً مرفوع »
تست:فَاعِل «إسمَعْ» در عبارت « إِسمَعْ کَلامِـی و إِمشِ مَعِـی » کدام است؟
1)أَنتَ 2) أَنتِ 3) هُوَ 4) هیَ
*اگر فعل مضارع و متکلم وحده باشد فاعل ضمير مستتر «أنا» می باشد«واجب الإستتار»:
أَذهَبُ « أنا مستتر فاعل محلاً مرفوع »
در کدام گزينه فاعل ضمير مستتر « أنا» می باشد:
1) أَرسَلتُ صَديقِـی الی المکتبةِ
2) أُرسَلُ الی صَديقی فی المکتبةِ
3) أَرسَلَ رَسَالَةً الی صَديقِهِ
4) أُرسِلُ رَسالةً الی صَديقی
*اگر فعل مضارع و متکلم مع الغير باشد فاعل ضمير مستتر «نَحنُ» می باشد«واجب الإستتار»:
نَذهَبُ « نَحنُ مستتر فاعل محلاً مرفوع »
ما هُو الفاعل فی العبارة ؟« إِيَّاکَ نَستَعِينُ » :
1)ضميرمستتر هُوَ 2)ضمير مستترنَحنُ
3)کَ 4) إِيّاکَ
تذکر: اگر فاعل ضمير باشد اعراب آن محلی است چون ضماير مبنی هستند.
نکته: ممکن است بعد از افعالي که فاعل آنها ضمير مستتر يا بارز است ضمير منفصل مرفوعي بيايد.بايد دقت کنيم که اين ضمير براي تأکيد آمده است و فاعل نمي باشد:
يا آدَمُ أُسکُنْ أَنتَ و زَوجُکَ الجنّةَ
فاعل فعل « أُسکُنْ» أَنتَ مستتر است.
أُعبُدُوا أَنتُم رَبَّکُم
فاعل فعل « أُعبُدُوا» واو ضمير بارز است.
نکته: در برخي افعال ممکن است حرفي ديده شود که با ضمير بارز يکسان است بايد دقت کنيم که براي تشخيص «ضمير بارز بودن» يا «جزء حروف اصلي بودن فعل » اين حروف را جزء حروف اصلي فعل در نظر بگيريم پس اگر جزء حروف اصلي فعل باشد فاعل نيست. مانند:
أَدعُو « أنا مستتر فاعل » أَمُوتُ « أنا مستتر فاعل »
إِيَّاکَ نَستَعينُ « نحنُ مستتر فاعل»
فعل غايب در اول جمله به صورت مفرد بکار مي رود حتّی اگر فاعل اسم ظاهر «مثنی يا جمع » باشد و فقط فعل و فاعل در اين حالت از نظر جنس باهم مطابقت مي کنند:
نَجَحَ الْمُؤمِنُ ، نَجَحَ الْمُؤمِنَانِ ، نَجَحَ الْمُؤمِنُونَ ،
نَجَحَتْ الْمُؤمِنَةُ ، نَجَحَتْ الْمُؤمِنَتَانِ ، نَجَحَتْ الْمُؤمِنَاتُ
*امّا فعل از نظر جنس و عدد با اسم قبل از خود مطابقت می کند:
الْمُؤمِنُ نَجَحَ ، الْمُؤمِنَانِ نَجَحَا ، الْمُؤمِنُونَ نَجَحُوا
الْمُؤمِنَةُ نَجَحَتْ ، الْمُؤمِنَتَانِ نَجَحَتَا، الْمُؤمِنَاتُ نَجَحْنَ
کدام گزينه صحيح نيست؟
1)إِنکَسَرَتْ الزُّجاجاتُ 2) الزُّجاجاتُ إِنکَسَرَتْ
3)تَقَدَّمَتْ التلميذاتُ 4) التلميذاتُ تَقَدَّمَتْ
اگر جار و مجرو يا ظرف يا مفعولٌ به ، قبل از فعل بيايد جمله فعليه است نه اسميه:
سَعيداً أَکرَمْتُ ، تَحتَ الشَّجَرَةِ جَلَستُ ، فی البيتِ جَلَستُ
مَيِّز الجملة الإسميّة؟
1)إِيَّاکَ نَعبُدُ 2)هُناکَ جَلَستُ
3)رَجُلٌ يَدرُسُ 4)عليَّاً رأيتُ
عَيِّن الجملَةَ الإسميَّةَ:
1)أَکرِمْ الفقراءَ 2) أَفضَلُ الجُودِ بَذلُ المَوجودِ
3)الکتابَ قَرَأتَهُ 4)فی المدرسةِ طالعتُ الکتابَ
*در برخی از سؤالات تعداد فاعل ها پرسيده می شود در اين صورت افعال ناقصه و فعل های مجهول را کنار می گذاريم:
کَانَ الأعداءُ قَتَلُوا الْمُجاهِدينَ فَاسْتُشْهِدَ الْمُجاهِدينَ :
« قَتَلُوا : فعل معلوم ، واو فاعل ضمير بارز »
*اگر فاعل اسم ظاهر مؤنث حقيقی و متصل به فعل باشد فعل به صورت مفرد مؤنث می آيد:
جَاءَتْ التلميذَةُ ، تَجلِسُ فاطمةُ
تَعَلَّمَت الفتاةُ« زن جوان ياد گرفت »
تَنُوحُ الحمامةُ« کبوتر بانگ برمی آورد»
*اگر فاعل اسم ظاهر و مؤنث مجازی باشد يا ميان فاعل و اسم مؤنث فاصله باشد فعل به دوصورت مفرد مذکر و مؤنث صحيح است:
طَلَعَ «طَلَعَت » الشَّمسُ
سَافَرَ «سَافَرَتْ» اليومَ مَريَمُ
عَاشَ « يَعيشُ » علی الوساخِ الذبابةُ
عَاشَتْ « تَعيشُ » علی الوساخِ الذبابةُ
تذکر: هرگاه ميان فعل و فاعل به وسيله « الاّ ، سوی ، غَير » فاصله گردد بهتر است فعل به صورت مذکر عنوان شود.
ماقامَ الاّ هِندٌ
هرگاه اسم مؤنث« حقيقی يا مجازی » قبل از فعل بيايد فعل به صورت مؤنث می آيد:
الشَّمسُ طَلَعَتْ
الآرضُ داَرَتْ « تَدُورُ »
فاطمةُ ذَهَبَتْ « تَذهَبُ»
الأَرنَبُ أَکَلَتْ « تَأکُلُ »
عَيِّن الخطأَ:
1)طَلَعَ الشَّمسُ و أنارَت الأرضَ
2)الأرضُ يَلبِسُ لباسَ الأخضَرِ في الرَّبيعِ
3)جاءَ اليومَ هذهِ الطالبةُ الی المکتبةِ
4)نارُ الإختلافِ إِشتَعَلَت بَينَ الْمُسلِمينَ
مَيِّز الخطأَ في العباراتِ التاليةِ:
1)خَرَجَ صَباحَ اليومَ مِن الْمدرَسَةِ مديرةٌ
2) خَرَجَتْ صَباحَ اليومَ مِن الْمدرَسَةِ مديرةٌ
3)مَريَمُ صباحَ اليومِ خرجَ مِن المدرسةِ
4) مَريَمُ صباحَ اليومِ خرجَت مِن المدرسةِ
*هرگاه فاعل جمع غير انسان باشد فعل به صورت مفرد مؤنث می آيد:
نَضَجَتْ « تَنضِجُ» الْثِّمارُ
إِنکَسَرَتْ الزُّجاجاتُ
*هرگاه فاعل مؤنث لفظی باشد فعل به صورت مذکر می آيد:
جَاءَ حَمزَةُ
هرگاه فاعل اسم ظاهر و ملحق به جمع سالم مانند « البنون ، البنات» يا جمع مکسرمانند «العلماء ، الجواری ، النّياق» يا اسم جمع مانند «النساء » يا شبه جمع مانند « الشّجر» باشد الحاق تاء تأنيث و عدم الحاق آن هردو جايز است.
جاءَ « جاءَت» البنونَ
جاءَ « جاءَت» البنات
جاءَ « جاءَت» العلماء
جاءَ « جاءَت» النساء
أَثمَرَ « أَثمرَت » الشّجرُ