مهارت در ترجمه ( ماضی استمراری )

الف)از ترکيب  کَانَ + فعل مضارع  ساخته  می شود ، مانند:

کَانَ يَذهَبُ : می رفت

سؤال1)کَانَ الباحِثُونَ الْمسلِمُونَ يُهاجِرُونَ إلی النّقاطِ البعِيدةِ مِن الأرضِ لِإکتشافِ أَسرارِ الکونِ  (رياضي87)

الف)پژوهشگران اسلامی به مناطق دوردستی از زمين برای کشف راز هستی سفر کرده اند.

ب)محققان مسلمان برای کشف اسرار هستی به نقاط دوردست زمين مهاجرت می کردند.

ج)جستجوگران اسلامی به اقصی نقاط زمين برای بدست آوردن رازهای جهان مسافرت کرده بودند.

د)تحقيق گران مسلمان بودند که به مناطق دوردست زمين برای کشف اسرار دنيا مهاجرت نمودند.

شکل منفی : به سه صورت ساخته می شود:

1)ما+ کان  + فعل مضارع  =  ماکانَ يَذهَبُ (نمی رفت)

2)کَانَ + لا + مضارع =  کانَ لايَذهَبُ (نمی رفت)

3)لَم + مضارع مجزوم کَانَ + مضارع + لَم يَکُنْ يَذهَبُ (نمی رفت )

سؤال2)کَانَ النّبِيُّ (ص) لايَدَعُ التأکيدَ علی إحترامِ الصغارِ و الأطفالِ أبداً (تجربی85)

الف)نبی اکرم(ص) تاکيد براحترام به کوچک ترها و کودکان را ابداً رها نکرده بود.

ب)پيامبر(ص)تأکيد بر احترام گذاشتن به کودکان  و اطفال را هرگز ترک نمی کرد.

ج)هرگز رسول الله(ص)تأکيد بر محترم شمردن اطفال و کودکان را بی ارزش نمی شمرد.

د)پيامبر اکرم(ص) هيچ گاه تأکيد براحترام کردن کودکان  و فرزندان کوچکتر را وانگذاشت.

ب) از ترکيب ماضی + مضارع ساخته می شود ، مانند:

سَمِعتُ نداءَ يَدعُونِي الی الصِّدقِ:

ندايی را شنيدم که مرا به صداقت فرا می خواند.

رَأيتُ ظَبياً يَمشِي بِهدُوءٍ : آهوی را ديدم که با آرامی راه می رفت.